Sunday, November 26, 2006

Auta: efektivita pohonu

Kdysi když byl automobil jen výstřelek pro milionáře kteří chtěli být technoligocky na výši, tak spotřeba paliva nikoho nezajímala. A ona vlastně nikoho nezajímala až do ropné krize v sedmdesátých letech, předtím byl benzín (a tuplem nafta) v Evropě za pár švestek, a v USA pravdu levný, místy prakticky levnější jak voda. Spotřeba automobilu 30 litrů na ujetí stovky km nikoho nezajímala. A také dokud bylo aut jen pár (milionů po celém světě) tak nehrály v znečišťování ovzduší žádnou roli. Jenže v posledních letech, s tím jak roste nejen cena pohonných hmot, ale i počet automobilů jezdících deně, tak je záhodno hledat řešení s výrazně menší spotřebou. A menšími emisemi. Jezsí sice mnoho aut, jež žádné limity nesplňují, ale nově vyráběné vozy je splňovat musí, a tak mají kromě motorů s optimalizovaným spalováním ještě katalyzátor, věc jež odfiltrovává mnoho svinstva z výfukových plynů. Mnoho škodlivin totiž vlastně není tak špatných, když alespoň pořádně vyhoří, ale problém je v nespálených zbytcích, jež jsou opravdu značně jedovaté. A právě katalyzátor dělá to, že se v něm dospalují různá podobná svinstva, a zachycují těžké kovy a podobně. Bohužel, jako u všeho, i katalyzátor má hlavní problém v ceně, protože zlepšení kvality výfukových plynů v řádech procent stojí tisíce kč. A tak se jaksi auto prodražuje a prodražuje.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home