Monday, October 16, 2006

Součásti automobilu: motor

Celé auto by bylo k ničemu, pokud by se nehýbalo. Pokud tedy pomineme vtip o tom, jak se eskymákovi dobře sedí, ale psi se rychle unaví.. Když vynecháme pokusy o vodíkový či elektrický pohon, tak jsou si motory současných aut podobné jako vejce vejci. Všechyn parcují na principu, že se ve válci stlačí a poté zapálí (nebo samovznítí) směs vzduchu s nějakými uhlovodíky (jedno jestli plyn, nafta, benzin, použitý olej z friťáku atd..), jejichž shořením se uvolní hodně tepla, přehřáté plyny vytvoří veliký tlak, a ten pohne pístem ve válci. Píst následně přenese pohyb na hřídel, ta se pootočí, posune přitom ostatní písty do další polohy, v dalším z nich je zapáleno palivo atd.. Princip relativně jednoduchý, ale na druhou stranu není až tak snadné vše sladit, tak aby to fungovalo optimálně. Problémy jsou s otevíráním ventilů v přesný moment, vštříknutí správného množství paliva atd. Na druhou stranu, vozidla na spalovací motory jezdí již více než sto let, a pravděpodobně budou jezdit nadále, protože (s jednou drobnou vyjímkou) jsou ostatní možnosti v nedohlednu.. A tou jedinou alternativou je míněn hybridní pohon, kdy automobil jede poměrně často na baterie, a nesmrdí zbytečně, ale baterie mají malou kapacitu a musí se relativně často měnit, což se velice prodraží.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home