Wednesday, October 18, 2006

Součásti automobilu: Převodovka a spojka

Hm, takže máme kola a jejich zavěšení, a motor jež je má pohánět. Ale jaksi zapojit přímo motor na kola by bylo poněkud problematické, asi bychom ani nenastartovali. Proto jsou mezi tím ještě dvě součástky. Tedy, součástky.. dva celky součástek.. Převodovka a spojka. Převodovka je soustava ozubených kol, různě na sebe vzájemně působících. Výsledkem je, že se kola otáčí jinou rychlostí než motor. A to tak,l že motor vykoná nejvíce otáček (na jedno otočení kol) na nejnižší rychlostní stupeň, a naopak nejméně na ten nejvyšší. Výsledkem je to, že nejenže se motor při vyšších rychlostech netočí tak šíleně vysoko, ale hlavně to ulehčuje rozjezd. A spojka je zařízení, jež odpojuje motor od převodovky v době řazení rychlostí, nebo stání automobilu. U aut s automatickou převodovkou je obojí jaksi spojeno, a řízeno právě automatem. šikovné, pohodlné, jen díky efektu neustále trochu prošláplé spojky má automat vyšší spotřebu pohoných hmot. (Obvykle tedy benzínu, automatická převodovka se týká prakticky pouze osobních vozů..)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home