Thursday, June 22, 2006

A co takhle benzín?

Benzínový spalovací motor, věc která nám pohání automobily dodnes. Pravda, trochu změněný oproti těm stoletým, ale přecijen, zas tak odlišný není. Tedy, ne ten dnes zcela nový se vstřikováním, ale původní motor s karburátorem, kde se míchá vzduch s palivem (jedno jestli jde o benzín nebo plyn) se opravdu moc neliší od motorů které používali například Laurin a Klement do motocyklů v roce 1900. Na druhou stranu, většina lidí si ani neuvědomí jak velká část benzinového motoru je vlastně shodná s parním strojem. Písty, válce, hřídel.. dokonce i ventily (i když pracují v jiném rytmu) ale benzín je potřeba nějak zapálit, to zas v parním stroji není. Dalo by se vlastně říct, že benzínový motor je parní stroj, který namísto páry používá benzín zapálený v miniaturním ohništi přímo ve válci. Pravdou ale je, že dnešní motor přecijen pracuje o něco účiněji než ten sto let starý, nicméně když se pokrok srovná s předpověďmi, že budeme jezdit stovky kilometrů na litr benzínu, tak se nedějě skoro nic, a motory se nemění.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home