Saturday, October 22, 2005

Plavba 6 parníky

A postupně se dostáváme k období páry. Pravda, zpočátku byly plachetnice rychlejší, ale pouze v těch obdobích kdy foukal vhodný vítr. Postupně se tedy začaly prosazovat veliké ocelové parní lodě. Zpočátku hnané obřími kolesy, po vynálezu mnohem efektivnějšího lodního šroubu byla kolesa za něj vyměněna. (krom jiného u lodního šroubu se mnohem méně energie využije či spíše vyplýtvá na víření vody. Koleso sice vypadá pěkně, ale tímto způsobem ztrácí mnoho výkonu.) A nastala dobe čím dál rychlejších a (alespoň podle lodních společností) bezpečnějších plavidel. Přesvědčení o nepotopitelnosti dodala smrtelnou ránu tragédie lodi Titanic. To byl obrovský, neskutečně moderní a luxusní parník, který měl být údajně natolik nepotopitelný, že na jeho palubě byl nedostatek prostředků na řešení jakýchkoliv problémů a hlavně záchraných člunů. Jak se ukázalo po střetu s ledovcem, těch bylo méně než polovina monžství, které by bylo potřeba. Na druhou stranu, dá se říct, že tuto obrovskou katastrofu si dodneska všichni pamatují a již skoro sto let z ní mají poučení o tom, že lidský výtvor sice může být pevný, ale skutečnému živlu prostě neodolá. Jen doufejme, že se nebude nikdy opakovat.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home